Followers

Friday, November 25, 2016

im talking about him again :')












10 November 2016; 7.10 am

i was very shocked when i heard that you're leaving from this dunya.
i'm speechless...
so, i was in a daze for a few weeks until today.
i took for granted that until the very end of your life.
i cant stop thinking about you.
before sleep, i will see your picture.






this morning, akak bangun solat tahaujd.
when i pray, i told to Allah that i missed you.
i wanna meet you. im crying in front of Allah again.
ayah. akak rindu ayah. seriously.



mak always talking about you, ayah.
she's pretend strong in front of us.
but somehow, akak selalu nampak mata mak merah menahan airmata dari jatuh bila mak cakap pasal ayah.







#pretendstronginfrontofothers.
















Thursday, November 24, 2016

pergi terlalu awal - ayah

Bismillah. 


ada waktu yang kita akan teringat dengan orang yang kita sayang, tapi dah tak boleh nak jumpa lagi dekat dunia ni. waktu tu kita rasa macam tak boleh nak move on.

satu satu memori yang pernah kita cipta bersama akan teringat sampai nak ulang balik masa tu. rasa nak jumpa sangat tapi kita tahu, kita takkan boleh jumpa orang yang dah tinggalkan dunia ni lagi.waktu tu air mata dah tak terkeluar.. kita akan jadi senyap. taknak bercakap dengan orang. dan rasa nak duduk seorang diri. orang bermesej, ber whatsapp, semua kita tak balas. 

kita akan asyik termenung sampai tak sedar rupa-rupanya kita tengah termenung. 
Allahu. 

Engkau saja yang tahu perasaan aku. 
secara zahirnya, alhamdulillah sihat dengan nikmat kesihatan yang Kau berikan. 
ku tahu ajal maut memang dah ditentukan dan kena redha dengan pemergian orang yang kita sayang. 
sebab, dia hanyalah pinjaman semetara. 
dengan kematian, Kau ingatkan kepada kami bahawa semua milik kita di dunia ni hanya pinjaman. semuanya Engkau punya. 
dan bila-bila masa Kau boleh ambil semula. 

kali terakhir jumpa ayah, bulan 9. akak balik bulan 10 tapi ayah keluar pergi Pahang. 

masih terngiang-ngiang dekat telinga ni, ayah cakap dekat akak,

"kak, ayah dah tak lama dah ni."

masa tu, akak fikir, 'apalah ayah ni. mengarut je.' sebab waktu tu ayah sihat. 

sebenarnya, ayah dah cakap dengan ramai orang yang dia dah tak lama. tapi tak sangka, apa yang ayah cakap tu betul. 

tahun ni memang terasa lain lagi-lagi waktu raya. for the first time, ayah layan anak-anaknya bergambar. gambar selfie pun layan. waktu tu kami seronok sangat-sangat. ayah spend masa dengan kami. layan cucu. seronoknya waktu tu.


ayah... (mata panas pulak) 

harini cukup 14 hari ayah pergi. harini hari khamis. bila tengok jam pukul 7 pagi, akak akan teringat ayah. waktu tu lah ayah pergi. ayah nak tau tak, ayah pergi senang sangat. mak cakap, nampak ayah macam tidur je. kami semua terkejut yang ayah dah pergi. 

ingat lagi bila didi call akak, cakap ayah dah takde, akak cakap dekat didi,
"jangan main-main dengan benda macam ni." lepas didi letak fon, Allah je tau perasaan masa tu... bukan ke pagi tu apis dengan nudin nak bawak ayah pergi klinik sebab batuk ayah tak elok...


ayah...

terima kasih ayah...
sebab membesarkan kami sampai sekarang. 
maafkan kami sebab tak sempat nak balas jasa ayah. 
kami sayang ayah walau tak bercakap sangat. 
sebab kami tau, itu cara ayah. 
ayah suka bagi nasihat dekat akak. 
akak suka dengar nasihat ayah.
suka dengar cerita ayah...

cepatnya masa berlalu. 
awalnya Allah jemput ayah. :')


ayah, 
akak akan sentiasa sedekahkan al-fatihah buat ayah. 
moga ayah ditempatkan bersama orang yang beriman dan beramal soleh. 


Allahyarham Ismail bin Zainal Abidin
13 September 1957 - 10 November 2016
59 tahun.

Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu'anhu.


#akakmenangislagi #staystrongfadh #youneedtomoveon 

*maafkan saya jika saya tak balas mesej/whatsapp. (telegram dah uninstalled. nanti saya install semula. bila saya dah ready untuk berhadapan dengan semua orang dan juga komitmen) 
*terima kasih sebab memahami. 
*i need more time.



Monday, November 7, 2016

#NotaKehidupan1










disaat sepetang bersama housemate, 
hanya berdua, azie dan dila. 

"asar dah masuk. jom solat jemaah sama-sama." ajak dila kepada azie.
usai sahaja solat asar, azie dan dila membaca al-mathurat bersama. tatkala azie membaca doa rabithah, terdengar pitu rumah dibuka. oh ya, iza dan ida baru balik dari kerja. ternampak kami membaca mathurat, mereka duduk bersama. sedang azie membaca doa rabithah, terdengar seperti suara menangis daripada azie. 

"haish, sedih la pulak." kata azie. dila memandang wajah azie. lama. begitu juga dengan iza dan ida. kemudian iza ke arah azie sambil memeluk azie. 

"kak dila, tolong sambungkan doa." kata iza. 
"takpe. boleh teruskan baca." kata azie pula kepada kami. sekejap sahaja membacanya, bacaan doa tak dapat diteruskan. dila menyambung bacaan doa sambil hati menghayati bacaan doa rabithah itu.

antara bait-bait doa rabithah yang dibaca, 


Ya Allah, sesungguhnya Engkau mengetahui bahawa sesungguhnya hati-hati kami ini,
telah berkumpul kerana cinta-Mu,
dan berjumpa dalam ketaatan pada-Mu,
dan bersatu dalam dakwah-Mu,
dan berpadu dalam membela syariat-Mu.
Maka ya Allah, kuatkanlah ikatannya,
dan kekalkanlah cintanya,
dan tunjukkanlah jalannya,
dan penuhilah ia dengan cahaya yang tiada redup,
dan lapangkanlah dada-dada dengan iman yang berlimpah kepada-Mu,
dan indahnya takwa kepada-Mu,
dan hidupkan ia dengan ma'rifat-Mu,
dan matikan ia dalam syahid di jalan-Mu.
Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.




Amin ya Allah.