Followers

Sunday, May 20, 2012

family saya

assalamualaikum wbt.. :)


intro: suka balik rumah sebab dapat tengok bintang2 banyak di langit. :D


this story is from my experience.
dakwah paling susah nak buat adalah pada keluarga sendiri. true.
for me, yes. its hard. :'(


sebab ape ye. (garu2 kepala)
my family is a typical family seperti di luar sana.
in my family, saya seorang sahaja yang diberi pendedahan agama since sekolah menengah.
saya tak bersekolah agama ketika di sekolah rendah. tak belajar mengaji pun. everything i got after saya masuk sekolah agama. 
 teringat ceramah ustaz Don Daniyal, beliau berkata :
'at least dalam rumah tu ada sorang yang boleh mengajak kebaikan, tu pun dah cukup bagus.'


bila kita berseorangan yang hanya inginkan kebaikan, banyak halangan dan ujian. tetapi, secara fitrahnya, semua orang inginkan kebaikan. ujian bagi saya adalah melawan nafsu dan arus. 
melawan arus.
secara analoginya, jika dalam rumah majoritinya mengikut arus sungai yang mengalir, berapa ramai yang mampu melawan arus sungai itu. 
analogi lagi,  jika ada jalan one way, berapa ramai yang akan membuat two way disitu. hmm, kalau tak faham, buat2 faham. 


nak melawan arus, secara teorinya arus ni boleh diibaratkan melawan nafsu dan segala perkara yang tidak mengikut syar'i. 


saya jarang balik rumah, because boleh nak dikatakan every weekend ade program. (alasan lagi)
nak betulkan apa yang tak betul dalam family saya agak susah.
apa yang saya mampu buat, hanya berdoa pada Allah agar diberikan hidayah dan rahmatNya kepada keluarga saya dan menunjukkan akhlak yang baik pada mereka.
selalu jika pulang ke rumah, saya akan remind dengan adik2 saya tentang solat. 
abang2 saya, semua bekerja. 


pernah satu ketika, saya menegur adik bongsu tentang solat.
dia menjawab:
"kak, asyik aku je yang kau tegur, apis, pozi ngan didi kau taknak tegur pun."
[terkedu dengan jawapan adik saya tu. huhu]


nak tegur abang sendiri bukannya sesuatu yang mudah.
saya hanya berharap pada Allah, bantu diriku dalam memperbaiki keluargaku tak lupa juga untuk diriku yang kadangkala ada jatuh bangun.
bila melihat perubahan berlaku dalam ahli keluarga, saya amat bersyukur kepada Allah. :')


baru2 ni, abang saya message pada saya.
"kak, kat mana nak cari tentang Islam?"
(i wanna cry when  i read that message)


alhamdulillah ya Allah, baru2 ni saya melihat adik perempuan saya berubah. 


minta birthday present pada saya.
"kak, kalau aku nak kau hadiahkan aku tafsir Quran boleh tak. yang takde zip punya."
me: boleh2.aku belikan ma'thurat sekali ye. :')


walimah abang saya hari tu. she's wearing tudung labuh. takde labuh sangat. bidang 50. yang menutup dada. pakai stokin. keluar rumah pun dah pakai tudung and complete menutup aurat.
sometimes, saya tergelak dengan teletah dia.


"nak tudung yang boleh tutup pusat sekali.taknak yang just tutup dada je."
"tak nak pakai tudung ni, sebab tudung ni jarang."
"tudung tu pendek la."


she ignore ape yang kawan dia cakap pasal dia di sekolah.
tentang apa yang dia pakai. dah pandai pakai handsock and stokin bila kami keluar rumah.
da pandai baca al--mathurat. bace Quran after solat.


pernah ditanya:
"sera, sebab ape kau berubah ni?"
she replied:
"sebab kau la kak." just simple as that jawapan dia.
actually, bukan akak yang buat kau berubah sera. semuanya atas kehendak Allah. Allah yang berikan.
dia suka baca novel.novel online pun dia baca. pernah saya cakap dengan dia.
"why not kau baca novel Hlovate yang aku punya tu. best tau."
she takes that novel and bila baca, tanya saya maksud2 certain word english pada saya.
if not, she will search. and another factor she changed because of that novel.
she said, she fall in loves with that novel. novel tarbiyyah.


sera, i'm proud of you. keep moving. you're on the right path. 


alhamdulillah, my mom, sera and me, inshaAllah akan berada di jalanNya hingga ke penghujungnya. ameen. 
waiting for another member to join us. 


always doa to Allah.
ya Allah, Kau berikanlah hidayah dan rahmatMu kepada ahli keluargaku. ameen.


"Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang keras?"Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertaqwa." Maka tatkala mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang dari perbutan jahat dan Kami timpakan kepada orang-orang yang zalim seksaan yang keras disebabkan mereka selalu berbuat fasik.” [Surah Al-A'raf: 164-165]



3 comments:

syahirah said...

erk .. pasal aku ke tu ?
ehehe

nurfadhilah ismail said...

erk... yelah. sape lagi la adik perempuan aku tu. -_-

please istiqamah. i like you when you read Quran and mathurat.. ngehee~

syahirah said...

orait :) insyaAllah