Followers

Monday, August 29, 2011

ragam sahur dan berbuka

salam ramadhan.... :)


before start my entry, wanna say my brother, pozi dah pulang ke rumah ni..
happy??? of course ler... but my elder brother, didi tak dapat balik beraya dengan kami... 
dia balik 5hb 9...saya dah balik ke kampus n pozi balik ke kem dia.


nak story pasal sahur n berbuka pada bulan ramadhan kali ini.


before saya pulang, saya duduk di rumah pak cik saya di Petaling Jaya. 
di sana, ada nenek saya atau saya panggil Tok.
pengalaman saya bersahur di sana, 
bangun awal. pukul 4 dah bangun untuk bersahur. bagi mereka, kalau bersahur pukul 5 tu dah dikira lambat dah.


berbuka pulak: 
saya jarang berbuka puasa di rumah pak cik saya.
mostly, saya berbuka di tempat kerja saya.
as i said before, i worked as a cashier..
so, kalau tak cukup staff, saya berbuka di kaunter.
air soya pun dah cukup...:)
kalau time berbuka, chinese ramai datang.
ade sorang customer ni tanya pada saya.


"you boleh habiskan ke air soya sekotak ni"
"yup", jawab saya sambil senyum. "STQ"(smile and thank you)


ingat lagi, time assistant baru, kak sya mula2 masuk.
dia akan cakap "selamat datang" pada customer yang masuk.(imagine suara macam orang yang kerja di kedai hari-hari)
and she always said to us, 
"cashier, mane STQ"
saya pun cakap la..
"kak sya, "Smile and Thank You" je kan..tak suruh pun cakap "selamat datang".
saya memang tak suka sebut selamat datang pada customer yang datang.
(okeh! saya dah melalut)
hurm, itulah cara saya bersahur dan berbuka puasa bersama nenek dan rakan sekerja.


bila balik rumah, lain pulak ceritanya.
saya dan family saya bersahur agak lewat.
agak2 pukul 5.15 pagi, baru bangun untuk bersahur.
selagi tak imsak, selagi tu kami akan makan.
selalunya, lauk sahur adalah lauk berbuka malam tadi punya.sebab rumah saya tak ramai orangnya.
kalau takde lauk, barulah masak. 


ade 1 conversation antara saya dan adik saya, apis.
apis: "sahur tadi sape masak. kau  ke kak."
mak: "mak masak"
apis: nasib baik mak masak. 
me: "kenapa, kalau aku masak, kau nak cakap tak sedap la. mak, tengok ni mak."


berbuka puasa pulak,
macam orang lain. berbuka as usual.
kat rumah ni saya bergilir masak dengan mak saya.
bila abang saya, pozi balik. lagi huru-hara dibuatnya.
adik beradik lelaki saya semua meng'condemn' masakan saya.
hiss, kalau aku tak masak, masing2 sibuk la cakap.
"kau ni kak, tak tolong mak masak lak"


esoknya, abang saya, pozi cakap pada mak saya.
"mak, arini mak masak eyh"
me: "fine."


even kami bergaduh di rumah, itu yang menjadikan kami lebih rapat.
nak jumpa abang saya bukan senang. time nak raya macam ni lah baru boleh jumpa.
hari lain, jangan harap lah.


saat saya dan adik beradik saya keluar. saya sorang je perempuan, yang lain lelaki. beli baju n seangkatan dengannya.
after beli, kami makan di kedai. borak2 sampai 1 pagi. macam2 cerita keluar.
time ni lah keluar rahsia abang n adik saya.
but, time ni adalah d best moment pada saya.


okeh! that's all. :)











No comments: