Followers

Tuesday, February 1, 2011

berlari

assalamualaikum...(:

ada satu kisah.
kisahnya lebih kurang begini.
dahulu, ada seorang guru menyuruh anak muridnya berlari sehingga mana yang mereka mampu.
lalu, anak muridnya semua berlari. 
ada yang pabila sudah tidak mampu, mereka berhenti.
tetiba, ada salah seorang murid ni berlari sekuat yang mampu sehingga beliau pengsan.
pabila dia sedar, gurunya bertanya.
'mengapa kamu berlari sehingga pengsan?'
pelajar yang pengsan itu menjawab.
'bukankah cikgu suruh saya berlari sehingga mana yang saya mampu?
saya telah lakukan apa yang cikgu suruh. berlari sehingga mana saya mampu. sehingga saya pengsan.'

biasalah, kalau ada kisah, mesti ada ibrahnya.ibrah yang boleh dapat dalam kisah ni:

jangan cepat mengalah. dan jangan mudah berputus asa.
teruskan hidup.selagi mana roh masih berada di jasad, selagi itulah perjuangan kita harus diteruskan.

No comments: