Followers

Saturday, January 29, 2011

KEMM

assalamualaikum...(:


tengok gmbr ni, sudah pasti anda tau kan.
alhamdulillah, baru selesai Konvensyen Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Empayar Melayu Islam Melaka.
di UTeM, Melaka.
belajar sejarah kembali.tapi berbeza dengan belajar tika sekolah dulu.
dulu, belajar sejarah just for exam only.
bukan kerana nak faham.
now, it's different.
datang Konvensyen ni, semata-mata untuk mengetahui sejarah Melaka dan kaitan Melaka dengan Islam dan orang Melayu.
sejarah yang sebenar-benarnya.
for my information and also for those who read this,

Melaka wujud sejak zaman pemerintahan Abbasiyyah lagi.
Melaka diserang oleh Portugis juga merupakan salah satu rahmat Allah.
jika tidak, Melaka sama je dengan red indian yang berada di Amerika. tiada tamadun.
sebelum Melaka diserang oleh Portugis, dunia Melayu sudah mempunyai tamadun yang kuat.
Dua rahmat Allah yang diberikan kepada orang Melayu adalah agama Islam dan bahasa Melayu yang ketika dahulunya bahasa Melayu dijadikan sebagai lingua franca.

pabila diserang oleh Portugis, orang Melayu cuba mempertahankan Melaka daripada dijajah oleh Portugis.
namun, Melaka kalah akhirnya. 
banyak lagi input yang dapat dari sana.
seronok pabila lihat ramai sangat yang bertanyakan soalan kepada ahli panel dan kepada pembentang..(:

**duduk sebelah sorang kakak. macam kenal je. just ask her.
macam kenal la. macam pernah jumpa.akak tu pun cakap, pernah jumpa gak.borak-borak, tanya dari mana, study mane dulu.
then, dapat conclude, jumpa akak ni time Kem Lepasan SPM 07/08 dulu.
nama akak ni Kak Maznah, still remember bcoz i got her signature from there..(:
jumpa Kak Aizat. same also. fasi time KLSPM. 
dulu, time sirah muzikal, jumpa Kak Syazwin ataupun panggil kak awin. da ada anak da.(:

No comments: