Followers

Sunday, December 26, 2010

::ibarat pokok kelapa::

salam...(:
just wanna story lil bit.
yesterday, my 1st brother back home. surprisely, we dunno he will back. my mom surprised by my younger brother. we also surprised it but i just given hint by him. so, i'm not surprised like others.
today, we just have a talk about us. just 'borak-borak'. many news i got from them. miss old moment.childhood time. fighting, play together. now, everyone was grown up. my lil younger brother also grown up and he's also not like kid anymore.


when we just have a talk today, there's a story from my younger brother. my family just a common family. not as good family like my friend's family.jealous with them b'coz have family like that. 
ok, this is my younger brother story...



''aritu, aku ade jumpa alang[our neighbour].duduk dengan dia sampai pukul 2 pagi.bukan sebab apa. sebab dengar ceramah dari dia. mata aku dah ngantuk time tu, ada la pulak dia bagi ceramah. tapi, aku ingatlah sikit salah satu ceramah dia.
dia cakap, hidup kau nih ibarat pokok kelapa.tau tak pokok kelapa tu macam mana. tengok pokok kelapa macam mana. duduk di tepi pantai. di mana-mana saje. pasti ade. kalau kena tiup dengan angin yang kencang, tetap teguh dengan kedudukannya dekat situ. tengok pulak dia punya function. pokok kelapa ni banyak kegunaan dia. boleh dikatakan daripada batang pokok kelapa sampai la daun dia, ada kegunaan dia.batang kelapa dibuatnya titi, kalau yang umbutnye, boleh dimakan. buah kelapa lagi banyak kegunaan dia, daun dia pulak, orang buat daun ketupat.kalau time kecik2 dulu, buat main trompet.


macam tu lah kita. manusia. jadi macam pokok kelapa tuh. teguh walaupun angin sekuat mana pun. walau dilanda tsunami pun, tetap teguh kat situ. jadi tabah dan kuat. walau apa pun cabaran dan dugaan yang datang dalam hidup ni. tabah la menghadapinya. jangan la putus asa dengan hidup ni. tengok pulak kat function pokok kelapa yang banyak gunanya. macam tu lah jugak kita. cuba jadikan diri kita banyak kegunaannya terhadap agama, diri, keluarga dan masyarakat.''





hmm, tetiba terfikir. bagus la pulak apis ni. this idea just come out from him also from HIM. thanks ye apis..(:


that's all.
till then.


*SorryForEverything*


~AllahKnowsBest~

No comments: