Followers

Thursday, September 30, 2010

sejenak~

 Katakanlah, "Apakah di antara sekutumu ada yg membimbing kepada kebenaran?'
Katakanlah: Allah-lah yang membimbing kepada kebenaran."
Maka, manakah yang berhak diikuti, Tuhan yang membimbing kepada kebenaran itu ataukah orang yang tidak mampu membimbing bahkan dibimbing?
Maka mengapa kamu(berbuat demikian)?
Bagaimanakah kamu mengambil keputusan?
(Surah Yunus:35)

termenung seketika tatkala membaca ayat ini...
sudah jauh diriku daripadaMu ya Allah...
benar...Engkau-lah satu2 nya yang membimbing ke arah kebenaran...
tiada orang lain melainkan diriMu, ya Allah...
mengapa diriku lemah sehinggakan dibimbing oleh orang lain yang sepatutnya dibimbing...
ku tidak tahu kenapa aku berbuat begini...
Sudah tentu Engkau yang ku cari selama ini untuk membimbingku ke arah kebenaran...
tiada makhluk lain yang perlu mengambil tempat Mu itu...

ya Allah, hanya 1 yang ku pinta...
dekatkanlah diriku ini kepadaMu...

Monday, September 27, 2010

this momento~

apa yang dirancang tidak semestinya akan terjadi dengan lancar...
perkara last minute akan terjadi jika merancang..
sabtu:
rancang pukul 11 gerak,akhirnya pkul 12 kami bergerak...
1st destination,
umah najihah:
makan nasi hujan panas..
di rumah najihah...

 ada baby...
anak mak cik najihah



inilah yang hadir pada sabtu...

 wajah2 orang yang berkonvoi...
next destination:
rumah afdhal..
mcm2 halangan,
hujan lebat,banyak kali berhenti...
akhirnya lelaki sampai rumah afdhal dulu,
sampai2 je sume da berlainan pakaian dan berkain pelekat..
rancang balik nilai petang tapi...
kami hanya merancang, Allah yang menentukan...
ayah afdhal siap suruh bermalam di rumahnya,
tapi najihah ade hal yg perlu diselesaikan..
risau jugak,perempuan bawa kereta malam2...
bahaya...
selepas menempuh pelbagai cabaran dan halangan,kami tiba di nilai pada pukul 10 malam.
sama2 sampai walaupun kami bertolak awal dan mereka bertolak lambat...
sunday:
rumah hanis 
kami buat mcm rumah sendiri je...:)



satu balang kosong...
itu favourite saya!!
tapi ade orang hampirkan habiskan...
xde sape yang mengaku...
akhirnya saya yang mengosongkan balang itu...hee~

next: 
rumah faiq...
kami sesat di tengah2 kota...
ade incident yang berlaku dan menyebabkan kami serba salah...
tapi kami teruskan...
family faiq yang baik...
menyebabkan perasaan serba salah itu berkurangan...
wajah2 kami...

 menunggu faiq pulang...
 middle: faiq and his mom..
inilah incident yang tidak diingini oleh kami...
accident di depan tempat keje his mom...
ketika ingin escort kami ke rumahnya...
membuatkan serba salah yang menghimpit jiwa...:(
akhirnya,
pulang ke rumah di waktu malam pukul 10 jugak...

banyak ibrah yang terjadi terhadap kami...
kami hanya merancang, Allah yang menentukan segalanya...

Wednesday, September 22, 2010

andai...

Andai hari ini ku terlalu gembira, sedarkanlah ku dengan amaran2 Allah...

Andai ku bersedih tanpa kata, pujuklah ku dengan tarbiyah Pencipta...

Andai ku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan dengan kehebatan syurga...

Andai antara kita ada tembok yang memisahkan, ajaklah aku meleraikan segera...

Andai hatimu pernah terluka, luahkanlah agar ku dapat berubah...

dan...

Andai esok ku lena tanpa terjaga...iringilah lenaku dengan kalungan doa dan al-fatihah...

Sunday, September 19, 2010

2 syawal


apa ada pada 2 syawal 1431 Hijrah ini?
pada 2 syawal, telah ku lihat bulan sabit dan bintang yang banyak..
begitu cantik sekali, subhanallah...
bila ambil pic, semuanya tidak jadi...
akhirnya ku lihat gambar dibawah ini...

kredit to seniorku, ahmad najmi...

apa yang menariknya, kita dapat lihat bulan ini makin lama makin rendah dalam masa yang singkat...
subhanallah...
indahnya perasaan tika melihat keindahan Allah ketika itu..
bintang yang begitu banyak...
sudah lama tidak melihat bintang yang banyak...

:::sempena kepulanganku ke nilai,
ibuku buat kuih raya lg plus ketupat palas..padahal kuih raya da abis...
sudah ku katakan tak usahlah buat kuih raya + ketupat palas lagi...
tapi kasih ibu terhadap anaknya ini, dia tetap diteruskan walaupun terpaksa bangun pagi buat ketupat palas...:::

SAYANG MAK...


Monday, September 13, 2010

r.a.y.a 1431H

sebelum ni diriku mengucapkan salam aidilfitri kpd semua..
baruku tau sunnah nabi s.a.w yg patut kita ikut adalah dengan mengucapkan

"taqabballahu minni wa minkum"
(semoga amalanku dan kamu diterima)

tahun ni beraya dengan besederhana...
abgku yg sulung tidak pulang...
beraya di sana...
walaupapepun bahagia di saat raya ini tetap ada...
alhamdulillah, tahun ni ku masih beraya di kampung ibuku,
sawah raja,rembau...
tak sama mcm raye tahun sblm ni...
ku x beraya di pahang dan perak....huhu~

banyak incident yang berlaku sepanjang kepulanganku ke rumah...
1st, incident adikku pengsan disaat berjalan ketika ramadhan...
ku keseorangan bersama dgn adikku saat itu..
hanya Allah yang tau perasaanku tika itu...
her02ku pergi tempat lain.(service kereta).
xtau nak harap pada siapa waktu tu..
dipendekkan cerita ada sekumpulan jpa yg shopping waktu tu...
mcmmana ku tau mereka tu jpa?
ku tau dorang jpa melalui pakaian seragam mereka yg tidak bertukar lg...huhu

r.a.y.a @ sawah raja...
pegi umah ayah apit(ku pnggil ayahnya tok jan)
apit ni merangkap schoolmate+pak cik kpd aku.dia ni sebaya dgnku.haha~

smpai di kampung, sedaraku sume telah konvoi beraya...
ni la akibat lmbt sampai...
tahun ni ku x sempat jumpe pak cik n pak cop...

yg bestnye...
dapat resipi from induk...
resipi ape...
rahsia...:)

yg sedihnye...
duit raye makin berkurangan....:-(

raya hanya 2 hari...
mula utk study...
bila memikirkan asignment2 yg perlu disiapkan...hmm...
philosophy, ethics, presentation 4 tutorial financial accounting...

sekadar perkongsian...

event burning Quran pada 11 September 2010..
Terry Jones cancels burning Quran..
click di sini utk mengetahui dgn lebih lanjut...


ya Allah, hindarilah diriku ini daripada sifat malas...
amiiin..

Friday, September 3, 2010

muslim intellectual traits as explained by al-Quran

1) one who is bestowed wisdom by Allah.(surah Al-Baqarah:269)

2) a person who learns from past mistakes and history.(surah Yusuf:111)

3) a critical thinker (surah az-zumair:18)

4)one who seeks knowledge, thinks about knowledge and remember Allah through zikr.

5) someone who learns from the Al-Quran. (surah as-shaad:29)

6)a person who has nothing to fear when he holds on to the truth. (surah Al-Maidah:100)

7) a commited person who spreads dakwah and the principle of tauhid as advocated in the Quranic verses.

8) one who holds on his duties as servant of Allah, implementing God's laws, patience during prayers, benevolent and rejects evil deeds.

9) those who prays to Allah in the wee hours of the morning.

10) those who fear to Allah.


today, back home for hari raya..