Followers

Tuesday, August 31, 2010

jom! rebut 10 malam terakhir...

21 ramadhan...
arini da termasuk dalam 10 malam terakhir...
dan...
ramadhan kian hampir pada penghujungnya...
ramai yg sudah maklum, dalam 10 malam terakhir ni ade malam lailatul qadar..
demi mendapatkan malam lailatul qadar, Rasulullah s.a.w melakukan 3 perkara iaitu:
1) mengasingkan dirinya dari isteri-isterinya
2) beriktikaf di dalam masjid Nabawi
3) beribadah dan bermunajat kepada Allah swt sambil diikuti oleh para sahabat...

sesungguhnya kedudukan malam lailatul qadar itu lebih baik dari seribu bulan.
Allah berfirman:
mafhumnya: "Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran pada malam lailatul qadar, tahukah engkau apakah malam Lailatul Qadar itu? Malam Lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan, pada malam itu turunlah malaikat-malaikat dan Jibril dengan izin Allah Tuhan mereka (untuk membawa) segala urusan, selamatlah malam itu hingga terbit fajar."
(Surah Al-Qadr:1-5)


"Allahumma innaka 'afuwwun afwa fa'fu'annii"
"Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan mencintai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku."

sahabat

this night, zahidah back to korea...finally, i can see her at last before she enter departure station.eventhough just a moment.hopefully, she arrive with safely, insyaAllah...


Monday, August 30, 2010

quotes

"humility, never give up, honestly and strive for success"
-Dr Mohd Hafez b. Mohd Isa-


"pay attention to the things that are critically important to you. your study is your focus point. others are just supporting activities that you need to have holistic personality."
-En Razak Mohd.-

"winners fall but they don't stay down. they stubbornly refuse to let a fall keep them from climbing."
-Dr Siti Salhah Othman-

"siapa usaha dia berjaya. ilmu tanpa amal seperti pokok yang tidak berbuah."
-Pn Nur Huda Faujan-

"focus, do revision and make sure you understand all the course content.
Discipline yourself, tawakkal and know your priority."
-En Yusof Mohd Taib-

"there is no easy way to succeed in our life. it depends on our own initiative. we need to strive and work hard for it. lastly, tawakkal."
-En Mohri Idris-

"the important thing is not stop to questioning."
-Albert Einstein-

"education is the key to unlock the golden door of freedom."
-George Washington Carver-

"the whole world opened to me when i learned to read."
-Mary Mcleod Bethune-

"education is not preparation for life: education is life itself."
-John Dew-

"education is progressive discovery of our own ignorance."
-Will Durant-

Sunday, August 29, 2010

Sami Yusuf - You Came To Me



You came to me in that hour of need
When I was so lost, so lonely
You came to me took my breath away
Showed me the right way, the way to lead

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want Is to be with you

You are my one true love
Taught me to never judge
Now all I want Is to be with you

CHORUS (x2): ALLAHUMA! Sal 'ala Sayideena Mustafa
'Alaa Habeebika Nabieeka Mustafa
(O God! Send Your Blessings upon our leader, the chosen one (Muhammad (peace upon him))
Upon Your Beloved, Your Prophet, the chosen one)

You came to me in a time of despair
I called on you, you were there
Without You what would my life mean?
To not know the unseen, the worlds between

For you I'd sacrifice
For you I'd give my life
Anything, just to be with you

I feel so lost at times
By all the hurt and lies
Now all I want Is to be with you

CHORUS (x2)

Showed right from wrong
Taught me to be strong
Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH (O Messenger of God (Muhammad (peace be upon him))

You came to me
In that hour of need
Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH

You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want is to be with you

You are my one true love
Taught me to never judge
Now all I want Is to be with you

ya Rasulullah.....


Saturday, August 28, 2010

pabila diuji...


tatkala hati ni dirundung masalah...persoalan yang sering ditanya..

ya Allah,mengapa aku yang diuji?

maka Allah pun menjawab:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;
'kami telah beriman',sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta."
(surah Al-Ankabut:2)

tatkala diri berkata "kenapa aku tak dapat ape yang aku inginkan"
Allah menjawab lagi:
"Boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(surah Al-Baqarah:216)

ya Allah,ku lemah lagi x berdaya untuk meneruskan hidup ini...T.T

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,
padahal kamu orang2 yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang2 yang beriman."
(surah Al-imran:139)

ya Allah,macammana aku nak hadapi semua ni?
"wahai orang2 yang beriman! Bersabarlah kamu(menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara2 yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan, dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah2 sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya(mencapai kemenangan)."..
(surah Al-Imran:200)

"Dan mintalah pertolongan( kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk."
(surah Al-Baqarah:45)

tikaku sedang mencari seseorang untuk bergantung, Engkau telah sedia bersamaku..
"cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya.hanya kepadaNya aku bertawakkal.
(surah At-Taubah:129)

Dan apabila kumerasakan "ku tak mampu bertahan lagi Ya Allah".lantas Engkau bersabda lagi:

"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(surah Yusuf:12)

Sesungguhnya...,

"Allah telah membeli dari orang2 yang mukmin,diri, harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka."
(surah At-Taubah:111)

wahai diriku,ingatlah...
"Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(surah al-Baqarah:286)

hatiku bermonolog:

Ya Allah, jika ujian ini adalah untuk menguji keimananku, berilah ku kekuatan, keimanan dan ketaqwaan. jika ujian ini adalah untuk kafarahku, berilah ku kesabaran dan keredhaan."

kadangkala Allah hilangkan mentari...kemudian DIA datangkan guruh...puas kita menangis,mencari dimanakah mentari kita....rupa2nya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah...




buat jiwa yg sering diuji


ونبلوكم بالشر والخير فتنة وإلينا ترجعون

Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]

‘Suatu hari aku pernah berada di belakang Nabi shallallaahu’alaihi wa sallam lalu beliau bersabda :‘Hai anak, aku akan mengajarkan kepadamu beberapa kalimat (artinya): Jagalah Allah, niscaya Dia akan menjagamu, Jagalah Allah niscaya kamu dapati Dia ada di hadapanmu, bila kamu meminta, mintalah kepada Allah, dan bila kamu minta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah bahwa umat, seandainya mereka bersepakat untuk memberimu manfaat dengan sesuatu, niscaya mereka tidak akan dapat memberimu manfaat apa-apa kecuali dengan apa yang telah Allah taqdirkan buatmu, dan seandainya mereka bersepakat untuk mencelakakanmu dengan sesuatu, niscaya mereka tidak dapat mencelakakanmu sedikitpun kecuali dengan apa yang Allah telah taqdirkan atasmu, pena-pena telah terangkat, dan lembar tulisan pun telah kering.’(hadis Rasulullah yg diriwayatkan oleh Imam Tarmidzi)


Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam pernah bersabda:”Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata:”KALAULAH aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah:”Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘KALAU’ akan membukakan pintu amalan syaitan.” [Riwayat Muslim]

Hati juga mula merasa gelisah, solat tidak dirasakan khusyuk lagi dan kehidupan seluruhnya menjadi tidak menentu hanya kerana ujian yang menimpa. Maka Allah swt tekankan bahawa ‘sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;’ (Al-Baqarah:45) di dalam ayat yang sama.

Ini kerana apabila merasa beban ujian dari Allah swt semakin sukar dirasakan untuk menghadirkan hati dan memperoleh khusyuk ditambah lagi dengan hasutan syaitan yang semakin rakus cuba untuk melemahkan lagi iman di hati.


Tiada siapa yang dapat lari dari ujian,bezanya adalah bagaimana seseorang hamba itu berdepan dan menghadapi ujian tersebut sepertimana Allah swt telah berfirman yang bermaksud:

‘Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).’ (Al-Baqarah:214)



Berpegang teguh kepada tali Allah swt

Hanya Allah swt yang mampu memberikan kekuatan kepada hati yang sememangnya dimilikiNya. Maka,apabila kita diuji oleh Allah swt seharusnya kita kembali merintih kepada Maha Pengasih dan bermuhasabah keadaan diri. Jangan pernah berputus asa kerana qada’ dan qadar yang ditetapkan pasti ada hikmahnya kerana Allah swt tidak akan menzalimi hamba-hambaNya sepertimana janjiNya dalam al-quran(Al-Imran:108).

Walaupun hakikat cubaan amat pahit untuk ditelan namun demi kebahagiaan yang lebih hakiki kita perlu untuk terus berpegang teguh kepada tali Allah swt, telusurilah perjalanan Rasulullah saw dan para sahabat yang hanya bertemankan jalan berduri dan bandingkanlah keadaan diri sendiri. Jangan pernah menipu dan mengaku bahawa ‘akulah orang yang paling malang di dunia’ kerana tiada yang lebih malang dari mereka yang jauh dari rahmat Allah swt yang dijanjikan azab yang kekal dan tidak terperi hebatnya.(Al-Imran:177)

Ketahuilah bahawa syurga yang penuh nikmat kebahagiaan dan kekal selama-lamanya itu hanya dijanjikan kepada meraka yang benar-benar layak sahaja.Dan jalan untuk melayakkan diri ke sana adalah melalui dugaan-dugaan yang diberikan di sepanjang kehidupan ini.

Walau apa jua dugaan yang kalian hadapi, ketahuilah Allah kan pasti sentiasa di sisimu, tersenyum melihat hambaNya yang sering bersyukur dan redha pada qada dan qadar Nya. Maka, tenanglah wahai jiwa-jiwa yang diuji.

thnks to lailatulema


yakinlah,ada pelangi dihujung jalan itu..
sesungguhnya,ada kemanisan disebalik kepahitan itu..
"la tahzan,innallah maana"




Monday, August 16, 2010

10 wasiat Hassan al-Banna

1. Dirikanlah solat tatkala engkau mendengar azan, betapapun keadaan di waktu itu.

2. Bacalah Al-Qur-an, atau telaahlah tafsirannya atau dengarkanlah orang lain membacanya, atau zikirlah kepada Allah dan janganlah engkau gunakan sebahagian waktumu untuk hal-hal yang tidak berfaedah.

3. Berbicaralah dengan bahasa Arab yang fasih, kerana yang demikian itu termasuk syi’ar Islam.

4. Jangan banyak berdebat dalam hal apapun, kerana pertengkaran itu tidak akan mendatangkan kebaikan.

5. Janganlah banyak tertawa, sebab hati yang berhubungan dengan Allah itu adalah tenang dan mantap.

6. Jangan suka berkelakar berolok-olok, sebab umat yang berjuang tidak mengenal selain kesungguhan.

7. Janganlah engkau keraskan suaramu melebihi yang diperlukan oleh pendengar, kerana hal itu menunjukkan kebodohan dan menyakitkan.

8. Jauhilah menghina orang, mencela organisasi dan janganlah berbicara kecuali pembicaraan yang baik.

9. Perkenalkanlah dirimu kepada orang yang engkau jumpai, walaupun ia tidak meminta hal itu darimu, sebab dasar dakwah kita adalah cinta dan saling kenal mengenal.

10. Kewajiban selalu lebih banyak dari yang tersedia, sebab itu bantulah orang lain untuk memanfa’atkan waktunya. Jika engkau mempunyai suatu urusan, maka selesaikanlah dalam waktu sesingkat-singkatnya.


abu hamzah

Sunday, August 15, 2010

Sami Yusuf-Healing



It’s so hard to explain
قد يصعب عليّ أن أعبر

What I’m feeling
عمّا يختلج في قلبي

But I guess it’s ok
لكن اعتقادي

Cause I’ll keep believing
ينبع من إيماني

There’s something deep inside
هناك شيء في الأعماق

huhu~healing.....
1st time hear this s0ng,...
love this s0ng...<3

Andai ini ramadhan terakhirku

Wahai insan, renunglah engkau akan nasib diri..

Wahai qalbu, sedarkah engkau akan gerak hati..

Wahai aqal, terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi..

Andai ini merupakan Ramadhan ku yang terakhir kali..

Buatku sekujur jasad yang bakal berlalu pergi..

Tatkala usia bernoktah di penghujung kehidupan duniawi..

Pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji Ilahi..

Kematian...adalah sesuatu yang pasti.....

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir..

Tentu siangnya aku sibuk berzikir "a'la bizikrallahi tat mainnal qulub"..

[Bukankah dgn berzikir itu hati akan menjadi tenang..]

Biarpun anak tekakku kering kehausan air..

Tentu aku tak akan jemu melagukan syair..

Rindu mendayu..Merayu...Kepada-NYA Tuhanku yang satu...

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir..

Tentu solatku dikerjakan di awal waktu..

Solat yang dikerjai...Sungguh khusyuk lagi tawadhu..

'Tubuh, minda, dan qalbu...bersatu memperhamba diri..

Mengadap Rabbul Jalil...Menangisi kecurangan janji "innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"

[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]

Andai aku tahu ini Ramadhan terakhir..

Tidak akan aku persiakan walau sesaat yang berlalu..

Setiap masa tak akan dipersia begitu saja..

Di setiap kesempatan juga masa yang terluang..

Alunan Al-Quran bakal ku dendang...bakal ku syairkan..

Andai ku tahu ini Ramadhan terakhir..

Tentu malammu aku sibukkan denganBerterawih...

Berqiamullail...Bertahajjud...Mengadu...Merintih...Meminta belas kasih....

"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"

Oleh itu duhai Ilahi...

Kasihanilah daku hamba-MU yang...

Hina..

Dhaif..

Jahil..

Lagi Banyak Dosa ini..

Menikmati bulan yg dirindui oleh nabi dan sahabatNya..

Moga setiap langkah ku zuhud kepada MU..

Moga ku istiqamah di Ramadhan ini..

ANDAI AKU TAHU INI RAMADHAN TERAKHIR.........



Friday, August 13, 2010

::thinking::



arini,masuk 2 hari berpuasa...
smlm buka dgn daging masak black pepper...
arini berbuka dgn ikan cermin masak merah + bubur yg sgt sedap...
besok,turn sy kne masak....
nk masak pe yerk utk besok..hmm,thinking...
agak mewah jugak duduk di rumah ni..
rmai yg rajin masak.kalu kt rmh lain,xde yg masak mcm ape yg kami msak..skadar jadikan perut kenyang saje..
but, i'm happy with my ramadhan on this year.h0pe can stay until end of ramadhan,insyaAllah...

study
next week, 2 test that i will take.probability n financial accounting..lol
"never say give up till the end"

just remember what my friend from kmj said:
"once we couple and then break up,we will addicted to couple again"
(dunno why i talk this....)
think about it...

Wednesday, August 11, 2010

::special fasting month at acacia park::

yesterday,one day before fasting month....
my hsemate and i went to pasar malam at tmn semarak,nilai...
for me, this is my 1st time go to pasar malam not to buy my personal stuff. but yesterday, i go to pasar malam buy anything that we can cook along in this fasting month...we buy various food to support our fasting month at our rent house....
we spend our money to buy chicken,fish,meat and vegetables...so many fresh food at there...(love so much see that fresh fish and vegetables)

one thing that we laugh,when we walk at pasar and stop at one stall which sell vegetables..one of us ask the seller about one of the vegetables that we never see before this.and that seller say, he didn't know the name...then we ask one of aunt that sell at the same stall.she said, this vegetables, we called as kacang pis.i think,most of us dunno how kacang pis look like..however,this is one of our experience...its ok if we better learn now before too late no matter how people laugh at us..:)
*x sangka da bley bli mknan basah kt pasar.

after that, we back home...
to celebrate 1st day fasting month at acacia park, we are cook nasi ayam...;)
and that night,we ate nasi ayam from our hand cook...(proud to ourself)
1st time sahur,we ate nasi ayam....(nmpk sgt x pnah masak time pose...)

today,with my expert cooker hsemate...
she cook daging masak black pepper...
one of my hsemate mengidam mkn daging and at last, she can eat what she want...
*terasa mkn mewah pulak bila tinggal di rumah sewa skrg...

in this ramadhan, i h0pe i can do more better than before...no more 'lagha' thing from me....amiiiin....

this evening, i got sick again...T_T
before this, i never get this sick but today....T_T
i just think,ya Allah,dont take my life today.....

Monday, August 9, 2010

::Hari Membakar Quran Antarabangsa?::


















Paderi Terry Jones, penulis buku ‘Islam is of the evil‘ berkempen mempromosikan Hari Membakar Quran di gereja di Gainsville, Florida, Amerika Syarikat di antara 6 petang dan 9 malam pada 11 September 2010.

Tujuan hari dianjurkan The Dove World Outreach Center itu untuk memperingati mangsa kejadian 9/11 dan kononnya untuk menentang keganasan Islam.

Paderi sama dilaporkan menggesa semua penganut agama Kristian di Amerika Syarikat menghantar salinan Quran melalui internet untuk dibakar dalam jumlah banyak. Dia mendakwa, polis menghormati hak terbabit manakala pasukan bomba tidak menghadapi masalah berhubung rancangan melaksanakan tindakan itu.

Gereja sama turut menjual mug dan kemeja-t dicetak phrasa ‘Islam is of the evil’.

antara kenyataan paderi terry Jones:
"We believe that Islam is of the devil, that it's causing billions of people to go to hell, it is a deceptive religion, it is a violent religion and that is proven many, many times," Pastor Terry Jones told CNN's Rick Sanchez earlier this week.

"To expose Islam for what it is. It is a violent and oppressive religion that is trying to masquerade as a religion of peace, seeking to deceive our society”